Rengas on valmistettu seuraavista materiaaleista
Tietysti ajattelet heti kumia, kun puhutaan renkaista. Todellisuus on kuitenkin paljon monimutkaisempi. Tämä johtuu siitä, että rengas koostuu kymmenistä eri osista, jotka on valmistettu useista eri materiaaleista. Lue täältä, mistä renkaat on tehty.
Kaikki kumityypit eivät ole samanlaisia. Eri kumilaaduilla on erilaisia ominaisuuksia. Siksi renkaissa käytetään sekä luonnonkumia että synteettistä kumia. Lisäksi lisätään hyvin pieni määrä butyylikumia. Yhteensä renkaissa voi olla jopa 30 erilaista kumisekoitusta, joita kutsutaan yhdisteiksi (compounds).
Luonnonkumin ja synteettisen kumin tärkeimmät erot:
Luonnonkumi |
|
|
Erittäin elastinen | Vähemmän elastinen | |
Ei täysin ilmatiivis | Parempi ilmatiiviys | |
Heikko lämmön- ja vierintäkesto | Parempi lämmönkesto | |
Ei kestä hyvin korkeita lämpötiloja | Ei kestä hyvin matalia lämpötiloja |
Näiden ominaisuuksien vuoksi talvirenkaissa käytetään enemmän luonnonkumia kuin kesärenkaissa, esimerkiksi.
Muut materiaalit
- Suuri osa renkaasta – noin neljännes – koostuu täyteaineista. Näihin kuuluvat esimerkiksi noki ja piidioksidi. Näitä käytetään kumiseoksen vahvistamiseen ja jäykistämiseen. Piidioksidi soveltuu paremmin märille tienpinnoille kuin noki.
- Öljypohjaisia pehmittimiä (turvallisia, ei-karsinogeenisia öljyjä) käytetään renkaan kovuuden ja jäykkyyden säätämiseen.
- Ikääntymisenestoaineet ovat kemikaaleja, jotka suojaavat rengasta auringonvalolta, hapelta ja otsonilta.
- Kumiseos vulkanoidaan lisäämällä siihen rikkiä – tämä tekee siitä joustavamman.
- Teräslanka varmistaa renkaan tiiviin ja vahvan kiinnittymisen vanteeseen.
- Muoveja, kuten polyesteriä, viskoosia, lasikuitua ja nailonia, käytetään rungon rakenteen rakentamiseen ja vahvistamiseen.
Haluatko tietää lisää?
Ota yhteyttä asiantuntijoihimme puhelimitse numeroon +31 (0)523 850 850. He vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiisi, jotka koskevat kuorma-auton renkaita!