EU-rengasmerkintä: mitä se on?
EU-rengasmerkintä on ollut pakollinen uusille renkaille 1. marraskuuta 2012 alkaen, ja se koskee henkilöautoja sekä kevyitä ja raskaita hyötyajoneuvoja. Uusi EU-rengasmerkintä tuli voimaan 1. toukokuut...
Lue lisääEU-rengasmerkintä on ollut pakollinen uusille renkaille 1. marraskuuta 2012 alkaen, ja se koskee henkilöautoja sekä kevyitä ja raskaita hyötyajoneuvoja. Uusi EU-rengasmerkintä tuli voimaan 1. toukokuut...
Lue lisääMonissa maansiirtorenkaissa – esimerkiksi suurinopeuksisissa nosturiautojen renkaissa – DOT-numero on sisällytetty renkaan sarjanumeroon. Tämä vaihtelee valmistajittain. Sarjanumeron perusteella voidaa...
Lue lisääMaatalousrenkaan kuormitusindeksi, jota kutsutaan myös nimellä kantavuus- tai kuormitusluokka, on merkitty renkaan sivuun ja ilmoitetaan aina yhdessä nopeusluokan kanssa. Kuormitusindeksi ilmaisee, kui...
Lue lisääMaatalousvanteet koostuvat aina vannekehän ulkorenkaasta ja sisäpuolisesta kiekosta. Vanteita on sekä kiinteällä että säädettävällä kiekolla. Maatalousajoneuvojen suuren monimuotoisuuden vuoksi tuskin ...
Lue lisääNelisvetotraktoreissa etu- ja takarenkaiden kokojen välillä on tarkka yhteys.
Lue lisääadiaalirenkaat ja vinorakenteiset renkaat ovat kaksi yleistä käsitettä rengasmaailmassa. Ero niiden välillä piilee renkaan rakenteessa. Molemmilla tyypeillä on sekä etuja että haittoja. Tässä tietopake...
Lue lisääRengaspaine. Kuulostaa yksinkertaiselta. Ja sitä se onkin – kunhan tiedät, mikä on paras paine ajotilanteeseen. Maatalousajoneuvoissa yksi suurimmista haasteista on vaihteleva kuormitus renkailla ja aj...
Lue lisääTalvirenkaat ovat välttämättömiä talvikuukausina. Nämä renkaat on merkitty M+S-merkinnällä tai 3PMSF-symbolilla, jossa näkyy lumihiutale. Mitä nämä merkinnät tarkoittavat ja mikä on ero M+S-merkinnän j...
Lue lisääRenkaat voidaan täyttää vedellä lisäpainoksi. Tämä onnistuu sekä sisärenkaiden kanssa että tubeless-renkaissa, kunhan vanteet on käsitelty ruosteenestolla, esimerkiksi jauhepinnoitteella. Veteen tulee ...
Lue lisääKuorma-auton renkaan kuormitusindeksi, jota kutsutaan myös nimellä kantavuusindeksi tai kuormitusluokka, ilmoitetaan aina yhdessä nopeusluokan kanssa. On tärkeää varmistaa, että käytät kuorma-autossasi...
Lue lisääTunnistatko, että eräät kuorma-auton vanteiden nimitykset eivät ole kovin selkeitä? Saamme säännöllisesti kysymyksiä vanteen sisäänpainumasta. Tämä ilmoitetaan ET-arvolla, joka tulee saksan sanasta Ein...
Lue lisääTietenkin mieleen tulee heti kumi, kun ajattelet renkaita. Mutta todellisuus on paljon monimutkaisempi. Lue täältä, mistä materiaaleista renkaat on valmistettu.
Lue lisääRadiaalirenkaan kulutuspinta, sivuosa, vyökerros, runko, helmi – kaikki nämä ovat yleisiä termejä, kun puhutaan renkaista ja erityisesti radiaalirenkaista. Mutta mitä nämä termit itse asiassa tarkoitta...
Lue lisääOikean kokoisten traktorirenkaiden valinta on ratkaisevan tärkeää. Monet tiedot voidaan kirjaimellisesti lukea suoraan renkaasta. Tässä artikkelissa selitämme, mitä nämä merkinnät tarkoittavat – konkre...
Lue lisääMarkkinoilla saatavilla olevat erilaiset kaksoisilmajärjestelmät voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan: Star System (3-, 5- tai 7-osainen), Quick Release System ja Cylinder Coupling System.
Lue lisääTietysti ajattelet heti kumia, kun ajattelet renkaita. Mutta todellisuus on paljon monimutkaisempi. Lue täältä, mistä materiaaleista renkaat on valmistettu.
Lue lisääRenkaan kosketuspinta määrittää sen pidon pellolla. Siksi useimmissa maatalousrenkaissa on harjanteita – ne tekevät varsinaisen työn. Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia rengastyyppejä. Oikea rengastyyppi...
Lue lisääSuurin ero renkaiden välillä, renkaan rakenteen (radiaalinen tai vinorakenteinen), kokojen ja kuvioiden lisäksi, on se, onko rengas TT-tyyppiä (sisärenkaallinen) vai TL-tyyppiä (tubeless eli sisärenkaa...
Lue lisääNelisvetotraktoreissa etu- ja takarenkaiden kokojen välillä on oltava tarkka suhde. Renkaiden vierintäkehän on vastattava vaihteiston välityssuhdetta, jota kutsutaan myös päävälitykseksi. Väärä eturenk...
Lue lisääKun traktorin rengas on vaihdettava, on noudatettava tärkeitä asennussääntöjä turvallisuuden takaamiseksi. Älä aliarvioi tätä työtä – se on fyysisesti vaativa tehtävä. Useimmissa tapauksissa suosittele...
Lue lisääRengaspaine. Kuulostaa yksinkertaiselta. Ja sitä se onkin – kunhan tiedät, mikä on paras ilmanpaine kuhunkin tilanteeseen. Maatalousajoneuvoissa yksi suurimmista haasteista on muuttuva kuormitus renkai...
Lue lisää