EU-rengasmerkintä: mitä se on?
Rengasmerkinnän selitys
Jokainen uusi rengas saa rengasmerkinnän, jossa esitetään suorituskykyluokitus kolmessa kategoriassa. Tämä merkintä (tarra henkilö- ja kevyiden kuorma-autojen renkaissa) ilmoittaa muun muassa vierintävastuksen (= polttoaineenkulutus). Luokitus vaihtelee välillä A (alhainen) – G (korkea). Myös märkäpidon (= turvallisuus) luokitus näkyy renkaan merkinnässä asteikolla A–G, ja ulkoinen vierintämelu ilmoitetaan desibeliarvona. Rengasmerkinnän avulla käyttäjä voi valita kustannustehokkaan ja turvallisen renkaan ottaen huomioon polttoaineenkulutuksen, pidon ja ympäristövaikutukset.
Mitä kuvakkeet tarkoittavat?
Rengasmerkintä perustuu EU-asetukseen, jonka tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, vähentää polttoaineenkulutusta ja CO₂-päästöjä sekä pienentää liikenteen melua. Mitä kolme käytettyä kuvaketta tarkoittavat:
Vierintävastus
Luokkia on 7 (A–G), ja luokkien A ja G välillä on noin 7,5 %:n ero vierintävastuksessa. Tämä vastaa jopa 7,5 %:n eroa polttoaineenkulutuksessa. Säästöpotentiaali luokasta toiseen on noin 0,10–0,15 l/100 km.*
Märkäpito
Luokkia on 7 (A–G), ja A:n ja G:n välillä on vähintään 30 % ero jarrutusmatkassa märällä pinnalla. Nopeudella 80 km/h tämä tarkoittaa ≥ 18 metriä.
- A–B: 3–4 m
- B–C: 4–5 m
- C–E: 5–6 m
- E–F: yli 6 m
- (Huom: D- ja G-luokkia ei käytetä.)
Ulkoisen vierintämelun taso
Melutaso esitetään 1–3 aaltokuvakkeella:
- 3 aaltoa = nykyinen sallittu melutaso (direktiivi 2001/43)
- 2 aaltoa = tulevan rajan (vuosi 2016) ja 3 dB sen alapuolella (asetuksen 661/2009 mukainen)
- 1 aalto = yli 3 dB alle tulevan rajan → erittäin hiljainen rengas
Huomioita ja poikkeuksia
EU-markkinoille tulevien renkaiden on täytettävä vähimmäissuorituskykystandardit. 1.11.2014 alkaen luokat G (vierintävastus) ja F (märkäpito) eivät ole enää sallittuja.
Seuraavat renkaat on vapautettu merkintävaatimuksista:
- Pinnoitetut renkaat
- Ammattikäyttöön tarkoitetut maastorenkaat
- Ennen 1.10.1990 rekisteröityihin ajoneuvoihin tarkoitetut renkaat
- T-tyypin vararenkaat
- Renkaat, joiden nopeusluokka on alle 80 km/h
- Renkaat, joiden vanteen nimellishalkaisija on ≤ 254 mm (10 tuumaa) tai ≥ 635 mm (25 tuumaa)
- Renkaat, joissa on erityinen vetopinta (esim. nastarenkaat)
- Kilpakäyttöön tarkoitetut renkaat
Henkilöautojen renkaat: luokiteltu leveyden mukaan
Paketti- ja kuorma-autojen renkaat: luokiteltu luokkien/kategorioiden mukaan

Uusia kriteerejä lisätään
EU:n rengasmerkintä otettiin käyttöön vuonna 2012 ja sitä uudistettiin ja parannettiin 1. toukokuuta 2021 alkaen. Uuden merkinnän myötä kuluttajat voivat tehdä parempia valintoja lisääntyneen tietoisuuden ja uusien kriteerien ansiosta: kilometrimäärä, kulutuskestävyys sekä pito lumella ja jäällä. Uutta on myös se, että merkintä koskee nyt myös raskaan kaluston renkaita, joita ei aiemmin ollut merkitty.
Uudistettu EU-rengasmerkintä on visuaalisesti helposti tunnistettavissa. Se perustuu EU:n energiamerkintään, jota käytetään myös kodinkoneiden luokituksessa. Alkuperäiset kuvakkeet säilyvät ennallaan, kuten kuvasta näkyy.
Enemmän energiatehokkuutta
Komission mukaan uudet säännöt johtavat energiansäästöihin, jotka vastaavat vuosittain neljän miljoonan auton poistumista EU:n teiltä. Siksi ilmasto- ja energia-asioista vastaava EU-komissaari Miguel Arias Cañete onkin toivottanut aloitteen tervetulleeksi:
"Energiatehokkuus koskee myös ajotapaamme. Siirtymällä energiatehokkaimpiin renkaisiin eurooppalaiset kansalaiset ja yritykset voivat merkittävästi vähentää polttoaineenkulutustaan, säästää rahaa ja edistää ympäristön hyvinvointia. Tämä on Euroopan tie todelliseen energian toimitusvarmuuteen ja ilmastonsuojeluun.
Oikeiden renkaiden valinta nopeammin ja tehokkaammin
Uusien merkintöjen suuri etu on se, että voit valita tilanteeseesi sopivat renkaat nopeammin ja tehokkaammin. Lisäksi sinun ei tarvitse tehdä mitään itse, kun tämä uusi sääntö astuu voimaan. Me huolehdimme siitä, että kaikki tarvittavat tiedot koko valikoimastamme ovat oikein ja saatavilla.
Suurempi tehokkuus pienemmillä nimellisarvoilla
Käytännössä suotuisa rengasmerkintä – eli paremmat luokitukset – tarjoaa käyttäjälle paremman tuoton investoinnille. Saksalainen TÜV valvoi synteettistä kumia valmistavan Lanxessin kenttätutkimusta, jonka tulokset olivat yllättäviä. Tutkimuksessa säiliöauto, jossa oli "vihreät" B-luokan renkaat, saavutti 8,5 %:n säästöt verrattuna identtiseen säiliöautoon, jossa oli vakioluokan D-renkaat – 40 000 ajokilometrin aikana.

Mikä on tärkein ostopäätöskriteeri?
Usein kalustopäälliköt ja kuljetusyritysten omistajat ostavat renkaita seuraavien kriteerien perusteella:
- kilometrikestävyys
- hinta
- vierintävastus
Siksi yrityksen kokonaistehokkuuden kannalta voi olla hyödyllisempää valita hieman kalliimpi rengas, jolla on parempi (alhaisempi) EU-merkintä, kuin halvempi rengas huonommalla luokalla. Kerromme mielellämme, miksi tämä kannattaa.
Esimerkki:
Kuljetusyritys, jolla on 300 ajoneuvon kalusto (40 tonnia per auto) ja jonka renkaissa on EU-merkinnän mukaan vierintävastusluokka D, voisi säästää jopa 1,5 miljoonaa euroa polttoainekuluissa vuodessa siirtymällä B-luokan renkaisiin.
Lähtötiedot: kukin ajoneuvo ajaa 150 000 km vuodessa ja polttoaine maksaa 1,40 €/l.
Lisähyötynä CO²-päästöt vähenisivät yli 3 000 tonnilla vuodessa.
Haluatko tietää lisää?
Ota yhteyttä asiantuntijoihimme puhelimitse numeroon +31 (0)523 850 850. He vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiisi, jotka koskevat kuorma-auton renkaita!