Kuorma- ja nopeusluokat kuorma-auton renkaissa
Mistä löydän kuorma-auton renkaan kuormitusindeksin?
Kuormitusindeksi ilmaisee, kuinka paljon painoa rengas kestää oikealla ilmanpaineella. Tätä vastaava koodi löytyy renkaan sivusta. Älä koskaan ylikuormita rengasta yli sen kuormitusindeksin! Kuormitusindeksiä käytetään usein yhdessä nopeusluokan kanssa, joka kertoo suurimman nopeuden, jossa rengasta voidaan turvallisesti käyttää.
Rengaspaine ja renkaan kantavuus
Renkaan suurin sallittu kuormitus pätee vain, kun rengaspaine on oikea. Rengaspaineen säännöllinen tarkistaminen tuo useita etuja:
- kuorma-auto ja/tai perävaunu voidaan kuormata täyteen kapasiteettiin;
- rengas kuluu hitaammin;
- polttoaineenkulutus paranee;
- käyttöturvallisuus lisääntyy;
- kustannussäästöjä syntyy.
Kuormitusindeksin on oltava vähintään alkuperäisen renkaan tasolla.
Renkaita vaihdettaessa on tärkeää, että uuden renkaan kuormitusindeksi on vähintään alkuperäisen renkaan tasolla; suurempi indeksi on sallittu, pienempi ei koskaan. Vain silloin rengas soveltuu käyttöön. On tärkeää, että samalla akselilla käytetään renkaita, joilla on sama kuormitusindeksi. Vähimmäiskuormitusindeksi koskee kutakin akselilla olevaa rengasta erikseen. Yhdellä puolella olevan renkaan suurempi kuormitusindeksi ei voi kompensoida toisella puolella olevan renkaan liian pientä kuormitusindeksiä.
Renkaat kuormitusindeksillä
Kuormitusindeksi | KG | Kuormitusindeksi | KG | Kuormitusindeksi | KG | Kuormitusindeksi | KG |
115 | 1215 | 131 | 1950 | 147 | 3075 | 163 | 4875 |
116 | 1250 | 132 | 2000 | 148 | 3150 | 164 | 5000 |
117 | 1285 | 133 | 2060 | 149 | 3250 | 165 | 5150 |
118 | 1320 | 134 | 2120 | 150 | 3350 | 166 | 5300 |
119 | 1360 | 135 | 2180 | 151 | 3450 | 167 | 5450 |
120 | 1400 | 136 | 2240 | 152 | 3550 | 168 | 5600 |
121 | 1450 | 137 | 2300 | 153 | 3650 | 169 | 5800 |
122 | 1500 | 138 | 2360 | 154 | 3750 | 170 | 6000 |
123 | 1550 | 139 | 2430 | 155 | 3875 | 171 | 6150 |
124 | 1600 | 140 | 2500 | 156 | 4000 | 172 | 6300 |
125 | 1650 | 141 | 2575 | 157 | 4125 | 173 | 6500 |
126 | 1700 | 142 | 2650 | 158 | 4250 | 174 | 6700 |
127 | 1750 | 143 | 2725 | 159 | 4375 | 175 | 6900 |
128 | 1800 | 144 | 2800 | 160 | 4500 | 176 | 7100 |
129 | 1850 | 145 | 2900 | 161 | 4625 | 177 | 7300 |
130 | 1900 | 146 | 3000 | 162 | 4750 |
Kuorma-auton renkaiden nopeusluokka
Nopeusluokka on koodi, joka ilmaisee renkaan suurimman sallitun nopeuden. Koodi näkyy – yhdessä kuormitusindeksin kanssa – renkaan sivupinnassa. Myös renkaat ajoneuvoihin, jotka eivät (juurikaan) liiku tieliikenteessä, on merkitty nopeusluokalla.
Nopeusluokka otettiin käyttöön alun perin, jotta renkaiden kestävyys voitiin sovittaa kasvaviin ajoneuvojenopeuksiin. Se perustuu valmistajien laboratoriotesteihin. Jokaisella nopeusalueella on oma kirjaimensa tai matalammissa luokissa kirjain- ja numeroyhdistelmä. Testissä rengas painetaan suurta metallirumpua vasten ja rummun pyörimisnopeutta nostetaan haluttuun nopeuteen.
Ilmoitettu nopeusluokka pätee vain renkaisiin, jotka eivät ole vaurioituneita, vanhentuneita tai ylikuormitettuja. Korjattujen renkaiden kohdalla valmistaja ei takaa alkuperäistä nopeusluokkaa, koska korjauksen laatua ei voida taata. Lisäksi on tärkeää, että nopeusluokan kannalta renkaan ilmanpaine ei ole liian alhainen.
Nopeusluokka
Nopeussymboli | Suurin nopeus (km/h) | Nopeussymboli | Suurin nopeus (km/h) | Nopeussymboli | Suurin nopeus (km/h) |
---|---|---|---|---|---|
A1 | 5 | D | 65 | Q | 160 |
A2 | 10 | E | 70 | R | 170 |
A3 | 15 | F | 80 | S | 180 |
A4 | 20 | G | 90 | T | 190 |
A5 | 25 | J | 100 | U | 200 |
A6 | 30 | K | 110 | H | 210 |
A7 | 35 | L | 120 | V | 240 |
A8 | 40 | M | 130 | ZR | >240 |
B | 50 | N | 140 | W | 270 |
C | 60 | P | 150 | Y | 300 |