Näistä materiaaleista rengas valmistetaan
Tietenkin mieleen tulee heti kumi, kun ajattelet renkaita. Mutta todellisuus on paljon monimutkaisempi. Lue täältä, mistä materiaaleista renkaat on valmistettu.
Tietenkin mieleen tulee heti kumi, kun ajattelet renkaita.
Mutta todellisuus on paljon monimutkaisempi. Tämä johtuu siitä, että rengas koostuu kymmenistä eri osista.
Nämä osat valmistetaan monista eri materiaaleista.
Lue täältä, mistä renkaat on tehty.
Kaikki kumityypit eivät ole samanlaisia.
Eri kumilaaduilla on erilaiset ominaisuudet.
Siksi renkaissa käytetään sekä luonnonkumia että synteettistä kumia.
Lisäksi niihin lisätään hyvin pieni määrä butyylikumia.
Yhteensä renkaissa voi olla jopa 30 erilaista kumiseosta, joita kutsutaan nimellä komponentit tai seokset (engl. compounds).
Tärkeimmät erot luonnonkumin ja synteettisen kumin välillä:
Luonnonkumi | Synteettinen kumi |
---|---|
Erittäin elastinen | Vähemmän elastinen |
Ei täysin ilmatiivis | Ilmatiiviimpi |
Kehittää vähemmän lämpöä ja vierintävastusta | Kestää paremmin lämpöä |
Ei kestä hyvin korkeita lämpötiloja | Ei siedä hyvin matalia lämpötiloja |
Näiden ominaisuuksien vuoksi talvirenkaissa käytetään enemmän luonnonkumia kuin kesärenkaissa.
Muut materiaalit
- Suurin osa renkaasta – noin neljännes – koostuu täyteaineista.
- Ajattele esimerkiksi noki- ja piidioksidia (silikaa).
- Näitä käytetään kumiseoksen vahvistamiseen ja jäykistämiseen.
- Piidioksidi toimii paremmin märällä tiellä kuin noki.
- Öljypohjaisia pehmittimiä (turvallisia, ei syöpää aiheuttavia öljyjä) käytetään renkaan kovuuden ja jäykkyyden säätelyyn.
- Ikääntymisenestoaineet ovat kemikaaleja, jotka suojaavat rengasta auringonvalon, hapen ja otsonin aiheuttamilta vaurioilta.
- Rengas vulkanoidaan lisäämällä siihen rikkiä, mikä tekee kumiseoksesta joustavamman.
- Teräslanka takaa tiiviin ja tukevan kiinnityksen vanteelle.
- Muovit kuten polyesteri, viskoosi (raion), lasikuitu ja nailon käytetään rungon rakenteessa ja vahvistamisessa.