TT ja TL – sisärenkaallinen ja tubeless-rakenne

Suurin ero renkaiden välillä, renkaan rakenteen (radiaalinen tai vinorakenteinen), kokojen ja kuvioiden lisäksi, on se, onko rengas TT-tyyppiä (sisärenkaallinen) vai TL-tyyppiä (tubeless eli sisärenkaaton). Erona on se, että TT-renkaassa tarvitaan sisärengas, kun taas TL-rengas ei tarvitse sitä.
TT-of-TL,-tube-type-of-tubeless-band

Ilma mahdollistaa kantavuuden

Rengas on ajoneuvon ainoa kosketuspinta tiehen. Siksi se vaikuttaa merkittävästi ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen. Renkaat kehitetään kiinnittäen erityistä huomiota käyttöpinnan tyyppiin, lämpötilaan ja kuormitukseen. Kumiseos ja kulutuspinta on osittain räätälöity näiden tekijöiden mukaan jokaisessa rengastyypissä. Renkaan ilmanpaine kantaa noin 90 % kuormasta. Itse rengas kantaa loput.

Ilman sisärengasta

Tubeless-rengas sopii tarkasti tubeless-vanteelle, jossa on erityinen vanteen sisäpuolinen harjanne (ns. "hump"), ja muodostaa tiiviin ilmatiiviin sulun sen kanssa. Erillistä sisärengasta tai vannekehän teippiä ei tarvita. Venttiili sijaitsee suoraan vanteessa kumitiivisteellä varustettuna. Rakenteensa ja kumiseoksensa ansiosta rengas on niin tiivis, ettei ilma pääse huokosten läpi – tai pääsee vain hyvin vähän.

Yksi tubeless-renkaan eduista on se, että jos kulutuspintaan tulee reikä – esimerkiksi naulan vuoksi – ilma poistuu vähitellen. Tämä tarkoittaa, että ajettavuus heikkenee tasaisesti ja hallitusti. Se on huomattavasti turvallisempaa. Reikä on usein korjattavissa liimaamalla paikkalappu renkaan sisäpinnalle tai, isommissa vaurioissa, tekemällä vulkanointikorjaus.

tube-type-tubeless-band-binnenband

TT-renkaat

Kahdesta rengastyypistä (TT vs. TL) sisärenkaallinen rengas on perinteisin ratkaisu. Ulkorengas varustetaan omalla venttiilillä olevalla sisärenkaalla. Koska jokaiselle rengaskoolle on määritelty sallitut säteittäiset ja kokonaistaipumat, sisärenkaan on sovittava tarkasti ulkorenkaaseen. Liian suuri sisärengas voi taittua ja rikkoutua helpommin. Liian pieni sisärengas voi venyä liikaa, mikä heikentää kulutuskestävyyttä ja tiiviyttä. Rengasrikon sattuessa sisärenkaan vaihtaminen on edullisempaa kuin koko (tubeless) renkaan vaihtaminen.

Sisärenkaan käyttöön liittyvät riskit tai huolenaiheet ovat:

  • väärä koko (sisärenkaan ja vanteen yhteensopivuus)
  • sisä- ja ulkorenkaan välinen kitka, joka tuottaa liikaa lämpöä (läpimenoriski)
  • äkillinen tyhjentyminen puhkeamisen yhteydessä (heikentynyt ajettavuus)
  • sisärenkaan työntyminen ulos vaurioituneen renkaan kautta (pitoa ja äkillinen rikkoutuminen)
  • vanteensuojan käyttö (suojaa vanteen teräviltä reunoilta ja epätasaisuuksilta)

Vinkki

Renkaan virheellinen asennus voi vahingoittaa rengasta, vannetta, ajoneuvoa tai jopa aiheuttaa henkilövahinkoja. Siksi on ehdottoman tärkeää, että asennuksen suorittaa pätevä henkilöstö oikeilla työkaluilla (esimerkiksi rengashäkkiä käyttäen). On aina pakollista noudattaa renkaan valmistajan ja ajoneuvon valmistajan teknisiä ohjeita sekä rengaskoneiden ja työkalujen käyttöohjeita.

Haluatko tietää lisää?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme puhelimitse numeroon +31 (0)523 850 850. He vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiisi, jotka koskevat kuorma-auton renkaita!