Maatalousrenkaiden asennus: näin se tehdään
Käytä aina oikeita työkaluja, oikeita menetelmiä ja paineensäädöllä varustettua paineilmajärjestelmää. Turvallisuutesi vuoksi suojalasit, turvakengät, kuulosuojaimet ja rengashäkki ovat myös välttämättömiä. Jos rengashäkkiä ei ole saatavilla, varmista riittävä etäisyys renkaan täytön aikana.
Vanhan maatalousrenkaan irrottaminen
Ennen uuden renkaan asentamista on vanha rengas luonnollisesti poistettava ajoneuvosta. On tärkeää, ettet koskaan – siis koskaan – tee tätä renkaan ollessa vielä täynnä ilmaa. Käytä kiiloja estämään traktorin tai maatalouskoneen liikkuminen, ja nosta ajoneuvo tunkilla. Näin irrotettava pyörä nousee irti maasta.
Voitele vanteen reunus ja renkaan helmi asennusrasvalla. Näin saat teknisten apuvälineiden avulla renkaan helpommin irti vanteesta.
Valmistelu maatalousrenkaan asennusta varten
Uuden maatalousrenkaan asennus – pystyasennossa eli suoraan ajoneuvoon – alkaa muutamilla valmisteluvaiheilla, jotta tarkastus olisi mahdollisimman helppoa:
- Tarkista, että rengas, vanne ja sisärengas (jos käytössä) sopivat yhteen sekä ajoneuvon ja käyttötarkoituksen kanssa.
- Puhdista vanne ja tarkista se sisäpuolisilta vaurioilta.
- Jos käytät sisärengasta, käytä aina uutta sisärengasta. Tubeless-renkaassa käytä aina tubeless-vannetta ja asenna uusi tubeless-venttiili.
- Suurikokoisten renkaiden kanssa käytä hydraulisia työkaluja, kuten kiinnitysvipua ja/tai helmen nostolaitetta.
Viimeisenä valmisteluvaiheena voitele vanteen reunat ja uuden renkaan helmet renkaan asennusrasvalla.
Levitä ohut kerros renkaan sisä- ja ulkopuolelle (vinkki: ulkopuolella noin 5 cm vanteen reunan yläpuolelle).
Maatalousrenkaan asennuksen 7 vaihetta
Kun aloitat asennuksen, varmista ensin, että venttiili tai venttiiliaukko on alhaalla. Toimi sitten seuraavasti:
- Aseta rengas vanteen reunalle ensimmäisellä helmellä.
- Paina rengasta vähitellen – helmi asettuu vanteen syvimpään uraan.
- Täytä sisärengas kevyesti ilmalla ja aseta se vanteelle siten, että venttiili menee venttiiliaukosta läpi.
- Paina toinen helmi vanteen reunan yli ja vanteen syvimpään uraan (venttiilin puolelta aloittaen).
- Keskitä rengas vanteelle.
- Tarkista, ettei sisärengas jää helmen väliin puristuksiin.
- Täytä rengas noin 2,5 baariin varmistaen, että helmet asettuvat kunnolla paikoilleen.
Yleisiä käyttövinkkejä
- Älä koskaan lämmitä vannetta, johon on asennettu rengas (älä hitsaa tai liimaa).
- Tarkista renkaan ilmanpaine säännöllisesti.
- Liian alhainen paine aiheuttaa rungon tarpeetonta kulumista.
- Liian korkea paine pienentää renkaan kosketuspintaa maahan (heikompi pito, alttiimpi vaurioille).
Kiristä pyöränmutterit
Kiristä pyöränmutterit asteittain ristikkäisessä järjestyksessä, kunnes oikea kiristysmomentti on saavutettu.
Vaihda vaurioituneet tai ruostuneet mutterit uusiin. Kiristysmomentit löytyvät ajoneuvon käyttöoppaasta teknisten tietojen kohdasta.
Pyöränmuttereiden kiristäminen
Vanteet käsitellään aina pohjamaalilla ja lakalla ennen toimitusta. Tämä suojaa vanteita, mutta tarkoittaa myös sitä, että pyöränmutterit kuluttavat tätä pintakerrosta vähitellen – erityisesti, jos renkaita vaihdetaan usein. Lisätarkistuksista ei siis ole haittaa. Pyöränmuttereiden on myös "asettauduttava" jonkin aikaa kiristyksen jälkeen. Siksi uusissa ajoneuvoissa ja jokaisen renkaanvaihdon jälkeen pyöränmutterit on tarkistettava 50–100 kilometrin ajon jälkeen. Vasta silloin ne ovat kunnolla ja turvallisesti kiinni. Jos ajoneuvon käyttöolosuhteet ovat erityisen vaativat, on suositeltavaa tarkistaa pyöränmutterit myös ajon aikana ja rutiinitarkastusten yhteydessä.
Yhteenvetona
Jotta rengas voidaan asentaa ja täyttää turvallisesti, on tärkeää tarkistaa huolellisesti, että rengas (helmet) on asennettu oikein. Tämän jälkeen rengas voidaan täyttää käyttöpaineeseen. Tee tämä joko rengashäkissä tai varmista riittävä etäisyys täytön aikana.
Haluatko tietää lisää?
Ota yhteyttä asiantuntijoihimme puhelimitse numeroon +31 (0)523 850 850. He vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiisi, jotka koskevat kuorma-auton renkaita!