Maatalousrenkaidesi optimaalinen ilmanpaine

Rengaspaine. Kuulostaa yksinkertaiselta. Ja sitä se onkin – kunhan tiedät, mikä on paras ilmanpaine kuhunkin tilanteeseen. Maatalousajoneuvoissa yksi suurimmista haasteista on muuttuva kuormitus renkailla sekä ajaminen erilaisilla alustoilla. Me autamme sinua mielellämme löytämään oikean ratkaisun!
De optimale bandenspanning voor landbouwbanden

Maatalousajoneuvojen rengaspaine

Yksi suurimmista haasteista rengaspaineen säätämisessä maatalousajoneuvoissa on työkoneen käyttö. Traktorin painopisteen taakse sijoittuva lisäpaino aiheuttaa vipuvaikutuksen, joka tietyissä tilanteissa muuttaa akselien kuormitusta.

Otetaan esimerkiksi aurattava pelto ja perässä vedettävä aura. On suuri ero siinä, onko aura työkäytössä vaakasuorassa vai kuljetusasennossa nostettuna – kuten ajettaessa maantiellä. Myös ajonopeus vaihtelee näiden tilanteiden välillä. Painopisteen siirtyessä taaksepäin traktori kallistuu hieman taakse, jolloin etuakselin kuorma kevenee ja taka-akselin kuorma kasvaa.

Riippumatta työkoneen tyypistä, renkaan paine tulee aina säätää suurimman kuormituksen mukaan. Tässä tilanteessa takarenkaan painetta tulisi keskimäärin kaksinkertaistaa. Tämä ei kuitenkaan ole ihanteellista peltotyöhön. Siksi suosittelemme säätämään rengaspainetta aina, kun alusta (ja nopeus) vaihtuu.

Jos tämä on liian työlästä tai mahdotonta, vaihtoehtona voi olla suuremmalla ilmatilavuudella varustettu rengas, jolla on sama vierintäkehä. Tämäkään ei kuitenkaan aina ole mahdollista esimerkiksi auran työleveyden vuoksi.

Pyörien kuormitus ja nopeus

Rengaspaine määritetään sekä pyörän kuormituksen – joka voidaan laskea paperilla tai mitata kirjaimellisesti punnitsemalla – että käyttönopuden perusteella. Oikean arvon määrittämiseksi kannattaa tarkastella käytössä olevan rengasmerkin omia taulukoita.

Älä käytä yleisiä taulukoita tai toisen valmistajan tietoja, sillä eri merkkien välillä voi olla merkittäviä eroja saman rengastyypin kohdalla. Heuverin asiantuntijoiden kanssa löydät aina oikeaan käyttöön sopivan renkaan – ja oikean rengaspaineen.

Maatalousrenkaiden rengaspainekaavio

Vakiokokoinen maatalousrengas tarjoaa ihanteellisen tasapainon renkaan kuorman (kg), ajonopeuden (km/h) ja ilmanpaineen välillä. Tämä kolmen tekijän välinen yhteys takaa optimaalisen käytettävyyden. Jos muutat jotakin näistä tekijöistä – esimerkiksi nostat ajonopeutta, mutta kuorma pysyy samana – on myös rengaspainetta säädettävä. Alla olevasta rengaspaine­taulukosta löydät mahdolliset yhdistelmät.

 

Kantavuus (kg) rengaspaineessa (bar)

KM/h

1

1,3

1,6

2

10

4820 

5680 

6430 

7180 

15

4500 

5300 

6000 

6700 

20

4500 

5300 

6000 

6700 

65

4500

5300

6000

6700

70

4100

4820

5460

6100

Vältä maatalousrenkaidesi tarpeetonta kulumista

Oikea rengaspaine on tärkeä sekä maastossa että maantiellä, jotta vältetään tarpeeton rasitus ja kulutuspinnan sekä rungon ennenaikainen kuluminen. Liian alhaisella paineella ajaminen suurella nopeudella aiheuttaa renkaan liiallista taipumista. Tämän seurauksena renkaan sisälämpötila nousee liikaa ja sivuseinät ylikuormittuvat.

Kuivalla maalla väärä rengaspaine voi johtaa siihen, että maatalousrengas pyörii vanteen päällä ja taipuu sivuseinästä. Tämä kiihdyttää renkaan kulumista ja estää parhaan mahdollisen suorituskyvyn saavuttamisen.

Maatalousrenkaiden paineensäätöjärjestelmä

Paineensäätöjärjestelmän avulla saat aina parhaan mahdollisen suorituskyvyn maatalousrenkaistasi. Maantiellä ajetaan korkealla paineella, ja pellolla painetta lasketaan, jotta kosketuspinta-ala kasvaa ja maaperä säästyy. Tämä järjestelmä on erityisen hyödyllinen isoissa itsekulkevissa koneissa, lannanlevittimissä ja raskaissa traktoreissa perävaunuineen, jotka tekevät paljon yhdistettyä pelto- ja tieajoa.

Pellolla paineensäätöjärjestelmä säästää polttoainetta 7–10 % (lähde: SVOB-säätiö). Asfaltilla säästöt riippuvat tilanteesta: pelkällä traktorilla noin 5 %, koneella 12 % ja perävaunun kanssa jopa 17 %. Lisäksi renkaiden kuluminen vähenee jopa 30 % verrattuna ajamiseen ilman järjestelmää.

Tämän lisäksi säästät aikaa ja pienempi maaperän tiivistyminen voi nostaa satoa useilla prosenteilla.

Renkaiden asentaminen kapeammalle vanteelle

IF- ja VF-renkaat asennetaan leveämmälle vanteelle kuin tavalliset radiaalirenkaat. Miksi? Tavoitteena on kasvattaa ilman tilavuutta ja säilyttää renkaan vakaus. Jos valmistaja on kehittänyt renkaat kapean vanteen vaihtoehdolla (NRO), nämä renkaat voidaan asentaa suositeltua kapeammalle vanteelle. Tämä helpottaa siirtymistä vakiorenkaista IF- tai VF-renkaisiin ja tekee investoinnista kokonaisuutena edullisemman.

Huomioi, että NRO ei ole saatavilla kaikilta merkeiltä tai kaikissa kokoluokissa. Renkaan vakauden varmistamiseksi näitä renkaita on usein käytettävä korkeammilla ilmanpaineilla kuin tavallisia IF- ja VF-renkaita.

Haluatko tietää lisää?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme numeroon +31 (0)523 850 850. He auttavat mielellään kaikissa maatalousrenkaita koskevissa kysymyksissäsi!