Optimaalinen paine maatalousrenkaille
Ja sitä se onkin – kunhan tiedät, mikä on paras paine ajotilanteeseen.
Maatalousajoneuvoissa yksi suurimmista haasteista on vaihteleva kuormitus renkailla ja ajaminen erilaisilla alustoilla. Totta kai autamme mielellämme miettimään kanssasi parhaan ratkaisun!
Maatalousajoneuvojen rengaspaine
Yksi suurista haasteista rengaspaineen suhteen on perävaunun tai työvälineen käyttö.
Traktorin painopisteen taakse sijoittuva lisäpaino aiheuttaa vivutusvaikutuksen tietyissä tilanteissa, mikä muuttaa akselien kuormitusta.
Otetaan esimerkiksi perässä vedettävä aura: on suuri ero siinä, onko se työasennossa vaakasuorassa vai kuljetusasennossa nostettuna – kuten ajettaessa tiellä. Näissä tilanteissa myös ajonopeus vaihtelee. Painopisteen muutos saa traktorin kallistumaan taaksepäin, jolloin etuakseli kuormittuu vähemmän ja taka-akseli enemmän.
Riippumatta työvälineen tyypistä, rengaspaine on aina säädettävä suurimman kuorman mukaan.
Tässä tilanteessa taka-akselin rengaspaine tulisi keskimäärin kaksinkertaistaa. Tämä ei kuitenkaan ole ihanteellista peltotyöhön. Siksi suosittelemme säätämään rengaspainetta aina, kun alusta (ja nopeus) vaihtuu. Jos tämä on liian hankalaa tai ei mahdollista, vaihtoehtona voi olla rengas, jossa on suurempi ilmatilavuus mutta sama vierintäkehän pituus. Tämä ei kuitenkaan aina onnistu esimerkiksi auran etuleveyden takia.
Pyörän kuorma ja nopeus
Rengaspaineeseen vaikuttavat ratkaisevasti sekä pyörän kuorma – joka voidaan laskea paperilla tai selvittää kirjaimellisesti punnitsemalla – että ajonopeus.
Oikean paineen määrittämiseksi tarkista käyttämäsi rengasmerkin kuormitus- ja paine-taulukot. Älä käytä yleistä taulukkoa tai toisen valmistajan taulukkoa, sillä eri merkkien välillä voi olla merkittäviä eroja samanlaisten renkaiden osalta.
Yhdessä Heuverin asiantuntijoiden kanssa löydät aina oikeaan käyttötarkoitukseen sopivan renkaan ja siihen sopivan paineen.
Maatalousrenkaiden rengaspainekaavio
Vakiokokoinen rengas tarjoaa ihanteellisen tasapainon kuorman (kg), nopeuden (km/h) ja ilmanpaineen välillä.
Tämä kolmisuuntainen suhde takaa optimaalisen käytettävyyden. Jos muutat jotakin näistä tekijöistä – esimerkiksi nostat ajonopeutta kuorman pysyessä samana – täytyy myös rengaspainetta säätää.
Alla oleva rengaspainekaavio esittää mahdolliset yhdistelmät.
|
Kuormituskyky (kg) rengaspaineessa (bar) | ||||||
KM/h |
1 |
1,3 |
1,6 |
2 |
|||
10 |
4820 |
5680 |
6430 |
7180 |
|||
15 |
4500 |
5300 |
6000 |
6700 |
|||
20 |
4500 |
5300 |
6000 |
6700 |
|||
65 |
4500 |
5300 |
6000 |
6700 |
|||
70 |
4100 |
4820 |
5460 |
6100 |
Vältä maatalousrenkaidesi tarpeetonta kulumista
Oikea rengaspaine on tärkeä sekä maastossa että tiellä, jotta vältetään tarpeeton rasitus sekä kulutuspinnan ja rungon kuluminen.
Ajaminen liian alhaisella paineella suurilla nopeuksilla aiheuttaa renkaan liiallista taipumista.
Tämän seurauksena renkaan lämpötila nousee liikaa ja sivuseinämä kuormittuu liikaa.
Kuivalla alustalla väärä paine voi johtaa siihen, että maatalousrengas pyörii vanteella ja taipuu sivuseinämästä.
Rengas kuluu nopeammin, eikä sen optimaalinen suorituskyky toteudu.
Maatalousrenkaiden paineensäätöjärjestelmä
Rengaspaineensäätöjärjestelmän ansiosta saat aina parhaan suorituskyvyn maatalousrenkaistasi.
Tiestöllä ajat korkeammalla paineella, kun taas pellolla lasket painetta, jolloin kosketuspinta-ala kasvaa ja maaperää säästetään.
Tällainen järjestelmä on erityisen hyödyllinen suurille itsekulkeville puimureille, lietteenlevittimille ja raskaille traktoreille perävaunuineen, jotka tekevät paljon yhdistettyjä pelto- ja kuljetustöitä.
Pellolla paineensäätöjärjestelmä säästää 7–10 % polttoainetta (lähde: SVOB-säätiö).
Asfaltilla säästö riippuu tilanteesta: yksittäinen traktori säästää noin 5 %, työkoneella 12 % ja perävaunulla jopa 17 % polttoainetta.
Lisäksi renkaasi kuluvat 30 % vähemmän kuin ilman paineensäätöjärjestelmää.
Säästät tietenkin myös aikaa, ja vähäisemmän maantiivistyksen ansiosta sato voi kasvaa useilla prosenteilla.
Renkaiden asentaminen kapeammalle vanteelle
IF- ja VF-renkaat asennetaan leveämmälle vanteelle kuin tavalliset säteittäisrenkaat. Miksi?
Ilmatilavuuden lisäämiseksi ja renkaan vakauden säilyttämiseksi.
Kun valmistaja on kehittänyt renkaat kapeampaa vannetta (NRO = Narrow Rim Option) varten, nämä renkaat voidaan asentaa kapeammalle vanteelle kuin normaalisti suositellaan.
Tämän tarkoituksena on helpottaa siirtymistä tavallisista renkaista IF- tai VF-renkaisiin sekä alentaa kokonaisinvestointia.
Huomioithan, että NRO-vaihtoehto ei ole saatavilla kaikilla merkeillä tai kokoluokilla.
Renkaiden vakauden varmistamiseksi niitä on usein käytettävä korkeammilla ilmanpaineilla kuin tavanomaisia IF- ja VF-renkaita.
Haluatko tietää lisää?
Ota yhteyttä asiantuntijoihimme numerossa +31 (0)523 850 850.
He vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiisi maatalousrenkaistasi!