Välityssuhde, vierintäkehä ja vetomarginaali

Mekaaninen välityssuhde
pienempi kuin takarenkaiden – tätä kutsutaan etuvetomarginaaliksi. Traktorin valmistaja ilmoittaa yleensä, mitkä renkaat ovat vakiovarusteena. Usein yhdelle traktorimallille on kuitenkin useita vaihtoehtoisia rengaskokoja, kunhan etuvetomarginaali pysyy sallituissa rajoissa.
Optimaalinen etuveto saavutetaan, kun eturenkaiden vierintäkehän ylitys (lead) suhteessa takarenkaisiin on +1 % – +5 %. Sallittu vaihteluväli on 0 % – +6 %. Jos ylitys on alle 0 % tai yli +6 %, se voi heikentää traktorin ajettavuutta ja ohjattavuutta (erityisesti kaarteissa), lisätä renkaiden (etu- ja taka) kulumista sekä aiheuttaa ennenaikaista voimansiirron kulumista.
Etu- ja taka-akselin pyörimisnopeuksien välinen suhde on kiinteä mekaanisessa nelivetojärjestelmässä ja määräytyy vaihteiston hammasvälitysten mukaan. Tätä suhdetta kutsutaan mekaaniseksi välityssuhteeksi, ja se on yleensä välillä 1,20–1,50 riippuen traktorin merkistä ja mallista.
Tarkka mekaaninen välityssuhde löytyy aina kyseisen traktorin käyttöoppaasta.
Välityssuhteen määrittäminen
Determinarea marginii anterioare
Kun tunnet etu- ja takarenkaiden vierintäkehän sekä traktorin välityssuhteen, voit laskea etuvetomarginaalin seuraavalla kaavalla:
(eturenkaan vierintäkehä × välityssuhde) – takarenkaan vierintäkehä | ||
----------------------------------------------------------------------------------------------------- | x 100% | = % Vetomarginaali |
Takarenkaan vierintäkehä |

Välityssuhteen dynaaminen mittaus
- Kytke etuveto ja tasauspyörästö päälle
- Merkitse etu- ja takarenkaat alareunaan tai kosketuspintaan
- Pyöritä takarengasta eteenpäin 10 kierrosta
- Laske, montako kierrosta eturengas tekee
- Lasku: jaa eturenkaan kierrosmäärä kymmenellä Esimerkki: 13,5 ÷ 10 = 1,35 → välityssuhde
Muut leveydet samalla vanteella: muunnos tuumista millimetreiksi
Joissakin tilanteissa saatat haluta käyttää eri levyisiä renkaita samalla vanteella. Tämä on mahdollista, mutta renkaan kokojen muuntaminen tuumista millimetreiksi voi joskus olla monimutkaista. Selitämme mielellämme, miten se toimii.
Yksi tuuma on 25,4 millimetriä. Näin voit laskea, kuinka renkaan tuumaleveys muunnetaan millimetreiksi. Usein kyseessä ei ole tarkka luku, vaan likiarvo. Esimerkiksi rengas 12.4R20 on 12,4 tuumaa leveä, mikä vastaa noin 315 mm. Lähin vastaava metrisenä kokona olisi 320/85R20.
Tässä esimerkissä:
- 320 tarkoittaa renkaan leveyttä millimetreissä
- 85 on korkeuden ja leveyden välinen suhdeluku (%)
- R viittaa vyörenkaaseen eli radiaalirakenteeseen
- 20 tarkoittaa vanteen halkaisijaa tuumina, joka tietysti on sama molemmissa rengasko’oissa
Virheellinen vetomarginaali voi aiheuttaa haitallisia seurauksia. Näitä ovat esimerkiksi:
- Suurempi polttoaineenkulutus
- Renkaiden normaalia nopeampi kuluminen
- Voimansiirron kuluminen
- Nelivedon kytkeytymisen ja irtikytkeytymisen heikentyminen
- Maan vaurioituminen liukuman seurauksena