Vedellä täytetyt renkaat
Näin renkaat täytetään vedellä
Rengas pyöritetään niin, että venttiili on yläasennossa. Venttiili irrotetaan ja täyttönippa asetetaan venttiiliaukkoon. Täyttönippa liitetään vesiletkun avulla. Täyttönippa poistaa ilmaa samalla kun vesi virtaa sisään. Täytön jälkeen nippa poistetaan ja venttiili asennetaan takaisin paikalleen.
Rengasta ei koskaan täytetä täysin vedellä – noin 25 % renkaasta jää ilmaa varten. Tämä mahdollistaa renkaan normaalin ilmatäytön.
Kalsiumkloridi (CaCl₂)
Vettä käytettäessä on tärkeää huolehtia riittävästä pakkassuojasta.
Tätä varten veteen lisätään yleensä kalsiumkloridia (CaCl₂) seuraavissa pitoisuuksissa:
Lämpötila (Celsius) | CaCl₂ (kg) | Veden määrä (litraa) | Kokonaispaino (kg) (per litra sekoitettua nestettä) |
-10 | 0.14 | 0.95 | 1.09 |
-20 | 0.24 | 0.90 | 1.14 |
-30 | 0.36 | 0.83 | 1.19 |
-40 | 0.49 | 0.76 | 1.25 |
Esimerkki
Esimerkki
75 % renkaan tilavuudesta, jonka koko on 600/65R38, on 500 litraa (katso alla oleva taulukko muiden kokojen ja niiden 75 % tilavuuden osalta). Kun käytetään pakkassuojaa -20 °C, vesi ja CaCl₂ lisätään seuraavissa suhteissa:
- Kalsiumkloridin määrä: 500 × 0,24 = 120 kg
- Veden määrä: 500 × 0,90 = 450 kg
- Lisätty kokonaispaino: 500 × 1,14 = 570 kg
Varoitus:
- Lisää CaCl₂ veteen pieninä erinä samalla sekoittaen
- Älä koskaan kaada vettä suoraan CaCl₂:n päälle
- Älä käytä CaCl₂:ää moottorin jäähdytysveden pakkasnesteenä